spinner

مگا پیکسل دوربین مداربسته چیست ؟

2 مرداد 1395, 16:18 13052 بازدید

مگا پیکسل دوربین مداربسته

 

امیدوارم مقاله قبلی که در مورد دوربین مدار بسته آنالوگ بود و TVL را توضیح می داد مطالعه کرده باشید.

حال به دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین مدار بسته IP یا باصطلاح دوربین مداربسته دیجیتال می پردازیم.

اکثر این نوع دوربین ها که در بازار موجود است مگاپیکسلی هستند. ابتدا توضیح مختصری در رابطه با پیکسل و مگا پیکسل دوربین مداربسته می دهم.

پیکسل چیست؟

کوچکترین واحد گرافیکی برروی صفحه نمایش به اندازه یک نقطه که با قرار گرفتن انبوهی از آنها در کنار هم تشکیل یک تصویر را می دهد به آن پیکسل می گویند.

حال اشاره می کنم به اینکه وقتی عنوان می شود در یک دوربین مدار بسته کیفیت آن یک مگا پیکسل است؛ یعنی رزولوشن یا وضوح تصویر آن از یک میلیون پیکسل یا نقطه تشکیل شده است.

پس می توان تفاوت آن را با دوربین مداربسته آنالوگ که به صورت خطی ( TVL ) تشکیل تصویر می دهد را به راحتی درک کرد.

 

هر چقدر تعداد این پیکسل یا نقطه ها در تشکیل تصویر یک دوربین مداربسته بیشتر باشد به مراتب کیفیت و وضوح تصویر بیشتر می شود. فقط باید به این نکته توجه داشت عامل اصلی کیفیت تصویر فقط در این نیست، بلکه به نوع لنز و سنسور حساس به نور ( CCD ) نیز وابسته است. پس شرکتهای تولید کننده و برندهای معتبر این را نیز در نظر می گیرند. و برای همین است که اگر یک دوربین مداربسته IP دو مگاپیکسلی  که شرکت سازنه معتبر تولید می کند، شاید کیفیت تصویر آن بهتر از سازنده یک شرکت که دوربین سه مگاپیکسلی تولید کرده است، باشد.

 

 

حال مزیت و عیب این نوع دوربین ها را بررسی می کنیم.

 

 

مزیت دوربین مداربسته IP در کیفیت، زنده بودن تصویر و رزولوشن بالای آن است. فراموش نکنیم بدلیل اینکه این دوربین ها پیکسلی هستند پس خاصیت زوم پذیری آنها بسته به تعداد این پیکسل ها میتواند بسیار انعطاف پذیر باشد.

 

عیب اصلی و عمده دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP  در قیمت و همچنین نصب آن نیاز به دانش در حوزه شبکه دارد.

با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از  آمدن این دوربینها به بازار نگذشته و همانند دوربینهای آنالوگ همه تخصص ندارند در نتیجه شاید کمتر به سراغ این نوع دوربین ها کسی برود. و از قیمت بالاتری نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ برخوردار است.

 

اکنون تفکیک پذیری و زوم پذیری این دوربینها را بررسی می کنیم.

همانگونه که گفته شد بدلیل تشکیل تصویر بصورت نقطه ایی، زمانی که تصویر زوم می شود تصویر دچار بهم ریختگی و عدم تشخیص نمی شود و پس از ضبط تصاویر می توان از خاصیت زوم آن برای دیدن جزئیات بیشتر در تصویر استفاده کرد.

دو عکس زیر نشان می دهد که چگونه می توان تصاویر مربوط به این دوربین ها را با جزئیات بیشتر دید.

 

 

به خوبی متوجه می شوید که چگونه با زوم کردن بخشی از تصویر، جزئیات به درستی همچون پلاک ماشین مشخص است.


جستجوی در سایت