spinner

دستگاه ضبط تصاویر( DVR ) دوربین های مداربسته

2 مرداد 1395, 15:53 12141 بازدید

دستگاه ضبط تصاویر DVR

 
 

در این متن توضیح مختصری درباره دستگاه ضبط تصاویر یا همان DVR خواهم داد. امیدوارم برای کسانی که تازه می خواهند در این عرصه کار کنند مفید باشد.

دستگاه ضبط تصاویر dvr چیست؟

وسیله ایی است که بجز اینکه دوربین های مدار بسته آنالوگ را در یک صفحه نمایش، نشان می دهد همزمان مدیریت ضبط تصاویر را نیز با توجه به شرایطی که می توانید برنامه ریزی کنید بر عهده دارد.

 

حال این شرایط چگونه می تواند باشد؟

 

 استفاده از حالت ضبط دائم (All Record)

این حالت در تمامی دستگاه های ضبط تصاویر به صورت پیش فرض است. که به محض روشن شدن دستگاه، خودکار تمامی داده های دریافتی از دوربینهای مداربسته ضبط یا رکورد می شود.

این حالت بدلیل اینکه بسیار زیاد دستگاه را درگیر و حجم و فضای هارد را می گیرد فقط برای مکانهایی توصیه می کنم که رفت و آمد در آن بسیار است و شبانه روز نمی شناسد، همچون کوچه یا خیابان، راهرو بیمارستان ها و …

 

 استفاده از ضبط به صورت دستی یا برنامه ریزی شده در فقط ساعات یا روزهای خاص (Schedule or Manual)

در این حالت می توانید ضبط تصاویر دوربین ها را خودتان کنترل و مدیریت کنید. با چند مثال ساده توضیح خواهم داد که این روش در چه مواقع و یا مکانهایی کاربرد دارد.

مثال یک:

فرض کنید دفتر کاری دارید که می خواهید پرسنل خود را کنترل کنید و ساعت کاری کارکنان نیز مشخص است شما می توانید روزها و ساعات کاری را در دستگاه ضبط تصاویر تان مشخص کنید و فقط این زمان ها تصاویر ضبط شوند و در مواقع دیگر که نیازی نیست؛ پروسه ضبط، جهت صرفه جویی در حجم و فضای هارد متوقف شود.

مثال دو:

شما در منزل شخصیتان به دلیل اینکه می خواهید خدمتکار یا پرستار منزلتان را کنترل کنید تصمیم به نصب دوربین مدار بسته گرفته اید. پس راه کاری که می توانید بکار گیرید که حریم خصوصیتان نیز حفظ شود استفاده از این حالت است، بطوری که ساعات مشخصی که آنها در منزلتان هستند را فقط ضبط کنید و مواقعی که خودتان در منزل هستید ضبط تصاویر متوقف باشد.

 

 استفاده از ضبط فقط زمانی که حرکتی در جلوی دوربین صورت گیرد. (Motion Detect)

 این حالت بیشترین برتری که دارد این است که صرفه جویی در حجم حافظه یا هاردی که بر روی دستگاه ضبط تصاویر قرار گرفته، می کند.

وقتی این حالت تنظیم شود دستگاه در ابتدا، آخرین تصویری که از دوربین مداربسته گرفته را در حافظه جانبی خود نگه می دارد. به محض اینکه حرکتی در جلوی دوربین اتفاق می افتد، با تصویر قبلی مقایسه، و در صورت تغییر آن بلافاصله (در کمتر از میلی ثانیه) شروع به ضبط تصاویر می کند. به نظرم یک مثال به روشن شدن موضوع کمک می کند.

فرض کنید در یک محیط اداری یا شرکت یا پارکینگ منزل، دوربین مدار بسته نصب کرده باشیم. آیا صحیح است که بطور شبانه روزی و ۲۴ ساعته تصاویر را ضبط کنیم؟

مسلماً خیر، چون بجز اینکه حجم هارد را درگیر کنیم و زمان ضبط تصاویر که اگر قرار است یک هارد ۲۰ روز را ضبط کند ما آن را به ۵ روز کاهش دهیم، این کار از منطق به دور است.

پس ما خاصیت Motion را در این مواقع فعال می کنیم و هر زمانی که حرکتی در جلوی دید دوربین مداربسته انجام شد آن موقع تصاویر ضبط شود، نگران از دست دادن اطلاعات نباشید چون هیچ تغییری که در مقابل دوربین اگر انجام شود از چشم دستگاه پنهان نمی ماند و ثبت می شود.


انواع دستگاه DVR

 
 
دستگاه های ضبط تصاویر بستگی به نوع و چگونگی ضبط و همچنین تعداد کانال ها دسته بندی می شوند.

 

معمولاٌ و اکثر شرکتهای تولید کننده استانداردی برای تعداد کانال ها در نظر می گیرند که عبارتند از:

۴ کانال ، ۸ کانال ، ۱۶ کانال و ۳۲ کانال که البته ۲۴ کانال نیز در برخی از برند ها دیده می شود. منظور از کانال همان ورودی از دوربین است مثلاً اگر دستگاه ۴ کانال باشد به آن فقط می توان ۴ دوربین مداربسته متصل کرد.

 

این دستگاه ها همانطور که از نامشان پیداست ( DVR ) فقط مخصوص دوربین های مداربسته آنالوگ است و نمی توان دوربین های به اصطلاح دیجیتال یا IP یا تحت شبکه را به آن متصل کرد.

حال توضیح خواهم داد که اگر شما چند دوربین مدار بسته آنالوگ و چند دوربین مداربسته دیجیتال را بخواهید بر روی یک دستگاه متصل کنید چه کاری باید انجام دهید. خواهشمند است پس از امتیاز دهی به این مقاله البته اگر مورد استفاده تان قرار گرفت، به این لینک dvr هایبرید مراجعه کنید.

جستجوی در سایت