spinner

تفاوت سنسور CCD و CMOS در دوربین های مدار بسته

31 تیر 1395, 00:59 7174 بازدید

در مقاله ای که هفته گذشته از آقای Barry Green (از صاحب نظران مطرح در زمینه دوربین مدار بسته و سیستم های حفاظتی) می خواندم به نکات جالبی در مورد تفاوتهای دو سنسور CCD و CMOS برخورد کردم که تا کنون کمتر به آنها اشاره و پرداخته شده است و در این مقاله تصمیم دارم این مطلب را با شما به اشتراک بگذارم. حتما شما هم متوجه شدید که این روزها دوبین های مدار بسته مجهز به CCD در حال جایگزین شدن با CMOS هستند. به خصوص پس از عرضه مدلهای HVR-V1U، PMW-EX1 و HVR-Z7U توسط کمپانی سونی می توان گفت این نوع دوربینها به سرعت در حال ورود به دنیای حرفه ای می باشند تا آنجا که میتوان انتظار تولید دوربین های مدار بسته به کیفیت فوق العاده بالا را به وسیله سنسورهای CMOSE داشت.


با این حال هنوز حرف اول را سیستمهای مجهز به CCD می زنند اما به هر صورت با نگاه به آینده بهتر است با افزایش سطح اطلاعات خود در مورد تکنولوژی های نوین زمینه را جهت سهولت تشخیص و انتخاب در آینده فراهم کرد.

(CMOS (Complementary Metal–Oxide–Semiconductor به معنای اکسید فلز نیمه هادی و (CCD (Charge-Coupled Device به معنای دستگاه شارژ همراه تکنولوژی هایی هستند که تقریبا در یک زمان عرضه شدند و آن هم در سالهای ۱۹۶۳ و ۱۹۶۹٫ در هر صورت قصد نداریم به تایید یا تکذیب یکه از این سنسورها بپردازیم زیرا تا سال ۲۰۰۸ ر دو دارای معایب و مزایایی نسبت به یکدیگر بوده اند حال آنکه در سالهای اخیر سنسور های CMOS تغییرات و پیشرفت های چشمگیر تری به CCD داشتند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید آشنایی با سنسورهای به کار رفته در دوربین مدار بسته می تواند هنگام خرید کمک شایانی در انتخاب محصول مورد نظر باشد.

مقایسه "Global Shutter” و "Rolling Shutter”

اولین تفاوت در مورد روش ثبت هر فریم تصویر است. درCCD از روشی استفاده می شود که به آن "Global Shutter” می گویند در حالی که در CMOS از روش "Rolling Shutter” استفاده می گردد. "Global Shutter” به معنی استفاده از تمام قاب تصویر می باشد. برای مثال یک اسلاید فیلم را تصور کنید که نور به طور کامل از تمام اسلای پد ها عبور میکند که کاملا شبیه اتفاقی است که در سنسور CCD می افتد و در دوربینهایی با تکنولوژی ۳CCD نور پس از عبور از یک منشور شکسته شده و سپس به سنسور می رسد. اما در "Rolling Shutter” نور از بایل به پایین به صورت خط به خط تابانده شده و تصویر ثبت می شود.

تفاوت دیگر زمانی مشخص می شود که دوربین در معرض نور شدید خورشید قرار دارد.CCD در پردازش تصویر بسیار موفق تر خواهد بود اما از طرفی امکان استفاده از ترفندهای دیجیتال و نرم افزاری در CMOS بیشتر است.

تفاوت دیگر در مورد سوژه های متحرک است که در CCD تصویر کمی تیره به نظر می رسد که این موضوع در پردازش توسط CMOS تا حدودی بر طرف می گردد.
 
 
از طرفی در سنسور های CMOS ممکن است گاهی کناره های تصویر به صورت مورب یا کشیده نمایش داده شود.
 

جستجوی در سایت