spinner

تراکم تصویری دوربین مداربسته H.265 فصل جدیدی را در نظارت تصویری IP رقم می زند.

31 تیر 1395, 00:46 4474 بازدید

ظهور قالب تصویری جدید در سال گذشته برای کدگذاری های ویدیویی عملکرد بالا، طی چند سال آینده تاثیر بسیار زیادی بر روی صنعت نظارت تصویری خواهد داشت. یکی از مزایای این قالب کدگذاری جدید، H.265/HEVC در مقایسه با نسل قبلی آن یعنی H.264/MPEG-4 این است که با کیفیت تصویری مشابه، چهل درصد یا بیشتر از میزان نرخ بیت کاهش پیدا می کند. بنابراین، دوربین مدار بسته با میزان نیازهای شبکه ای و فضای ذخیرهسازی مشابه، می تواند کیفیت تصویری بهتری را در مقایسه با کیفیت تصویری H.264 ارائه دهد یا اینکه همان کیفیت تصویری را با چهل درصد نیازهای ذخیره سازی و فضای شبکهای کمتر ارائه دهد. دوربین های مداربسته IP با قالب H.265/HEVC میتوانند تصاویری با مگاپیکسل بالاتر مثلاً دوربین مدار بسته تا بیست مگاپیکسل را ارائه دهند تا بدون از کار انداختن زیرساختارهای شبکه ای با کارآمدی بیشتری کار کنند. قالب H.265/HEVC همچنین میزان سطح نویز تصویری، فضای رنگی و از همه مهم تر برای نظارت تصویری میزان محدوده ی پویایی بهتری را به همراه می آورد.

← اجرای قالب H.265 در دوربین مدار بسته، امری اجتناب ناپذیر، اما نیازمند چند سال زمان

اجرای استانداردی جدید در بسیاری از دوربین های شبکه ای و IP به چندین سال زمان نیاز دارد. بازار صنعت امنیت و دوربین مداربسته قالب H.265/HEVC را نیز همچون استانداردهای تصویری دیگر، از بازار مصرف کننده تجهیزات الکترونیک به ارث برده است. معمولاً پس از اینکه استانداردهای جدیدی ارائه شده اند، چندین سال زمان لازم بوده تا کاربری شان در بازارهای مختلف معمول شود و ابتدا از بازار مصرف کننده تجهیزات تصویری آغاز شده و بعدها به بازارهای کوچکتر دیگر و همینطور بازار صنعت امنیت نیز راه می یابد. در حال حاضر قالب کدگذاری تصویری پیشرو در صنعت H.264/MPEG-4 است که در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و رایج شدن آن چندین سال طول کشید و بیش از یک دهه پس از عرضه در صنعت نظارت تصویری و امنیت به استانداردی مرسوم تبدیل گردید.

ساختار H.265/HEVC نیز به همین ترتیب به چندین سال زمان نیاز دارد. جک کاباسو، مدیرعامل یکی از شرکتهای عرضه کننده سیستمهای نظارت تصویری در ایالات متحده اجرای این قالب جدید در نظارت تصویری را اجتناب ناپذیر عنوان می کند. اما چنین می افزاید که تحقیقات و توسعه در این صنعت کمی زمان می برد. او پیش بینی می کند که اولین نمونه محصولات دارای این فنآوری در نمایشگاه ۲۰۱۵ ISC West در ایالات متحده به نمایش درآیند و سال بعدش محصولات به صورت عمده عرضه گردند. شرکت وی بر روی بازار مصرف کننده عمده تمرکز کرده و پردازش تصویری یکی از نقاط قوت و کلیدی این شرکت در سابقه ی پانزده ساله اش بوده است.

← مزایای H.265 به نوع اجرا بستگی دارد

کاباسو می گوید، مزایای این قالب تراکم تصویری جدید به این امر بستگی دارد که هر تولید کننده چگونه از آن استفاده کند. * اینکه شما از یک استاندارد استفاده کنید، به معنای آن نیست که سیستمی مفید می سازید*. او این قالب جدید را با مواد لازم غذاها مقایسه می کند که می تواند از سوی سراشپزهی مختلفی به کار گرفته شود – غذای به دست آمده، بر اساس روش های پخت و پز این سرآشپز ها متفاوت است. او می گوید،* تنها چون از فت آوری خاصی استفتده می کنید، به معنای آن نیست که حتماً آن را به شکلی موفقیت آمیز اجرایی نمایید*. اگر چه در دوربین های مدار بسته IP از استاندارد های تصویری استفاده می شود، اما هر تولید کننده ای استانداردها را به صورت اختصاصی و با توجه به محصولات خود به کار می گیرد. بنابراین، هر دوربین مداربسته بایستی با دستگاه ضبط تصویری به کار رود که با سیستم رمزگشای ان (decoding) منطبق باشد.

در حالتی دیگر، تولید کنندگان دوربین مداربسته IP نرم افزارها و میانجی هی خود را باشرکت های تولید کننده نرم افزار و سخت افزاری به اشتراک می گذارد و آنها را در دوبین مدار بسته خود یکپارچه می سازد.

جستجوی در سایت