spinner

CCD دوربین مدار بسته چیست؟

31 تیر 1395, 00:43 5325 بازدید

مخفف کلمه Charge Coupled Device است که در فارسی به معنی دستگاه شارژ همراه می باشد. در واقع CCD یک گروه از نیمه هادی هاست که به صورت یک مدار مجتمع در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
در یک دوربین مدار بسته، لنز به نحوی تعبیه شده است که به روی حسگر نور یا همان CCD متمرکز باشد. نور از نقاط تاریک و روشن موضوع مورد نظر بازتاب پیدامی کند و توسط لنز به CCD تابانده می شود.همانطور که گفتیم CCD از نیمه هادی تشکیل شده است که این نیمه هادی ها در واقه دیود های حساس به نور می باشند که نسبت به میزان و شدت نور دریافتی در خروجی خود تولید جریان الکتریکی می کنند.
همانطور که در تصویر می بینید این دیود ها به ترتیب و در سطر و ستون مشخص به صورت پیکسلهایی کنار هم قراردارند که این نوع چیدمان باعث میشود ک پس از برخورد نور با سطح CCD درست مانند یک نردبان به صورت پلکانی جریانی تولید شود که به وسیله آن اطلاعات تصویر قابل پردازش گردد.
در ابتدا اندازه CCDها ۲٫۳ اینچ بود اما به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی اندازه آنها کوچکتر شد و امروزه در اندازه های ۱٫۲ – ۱٫۳ – ۱٫۴ اینچ ساخته می شوند که هم از لحاظ اندازه کوچکترند و هم از نظر قیمت ارزان تر هستند.

گفتیم نور تابانده شده به CCD نسبت به میزان و شدت آن به جریان الکتریکی تبدیل می شود. اکنون دوربین مداربسته ما نیاز به یک آمپلی فایر یا در واقع تقویت کننده دارد تا این جریان را به مقداری که قابل انتقال و نمایش توسط مانیتور باشد تبدیل کند.
در زیر تصویری از یک بلوک دیاگرام آمپلی فایر می بینید. جریان خروجی از CCD پس ار تقویت و ترکیب خطوط افقی و عمودی به میکسر ارسال می شود که در آنجا آماده ارسال به مانتیور و نمایش می گردد.
 
 

دوربینهای مدار بسته با تکنولوژی CCD دارای مزایای بسیار زیادی می باشند و به دلیل همین مزایا به سرعت جایگزین دیگر تکنولوژی ها شدند.
این دوربینها به ولتاژ کار بسیار کمی نیاز دارند. از طرف دیگر بسیار به دلیل اندازه بسیار کوچک CCDها با استفاده از آنها میتوان دوربین های بسیار کوچک و مینیاتوری تولید کرد. در تکنولوژی های قدیمی که به TUBED معروف بود از میدان مغناطیسی جهت اسکن تصویر استفاده می شد اما CCDها به دلیل خطی بودن نه تنها کیفیت بالاتری دارند بلکه تصاویر در کناره ها دچار تحریف و تورفتگی نمی شوند و چون مانند TUBEDها از میدان مغناطیسی بهره نمیگرند، دچار اعوجاج هندسی نیز نمیشوند.

جستجوی در سایت